Route door Thailand: vier weken in het noorden

route door Thailand, Noord-Thailand, Sukhothai, tempels

Thailand. Het land waar mijn eerste backpackreis begon. Het land waar ik tijdens die reis nog twee keer terug zou komen. En het land dat ik niet meer los kan laten, omdat er zo veel te zien en te beleven valt. Ik deel met jullie mijn route door Thailand, door het noorden. Het deel van Thailand waar je dagen door de jungle kunt dwalen, je een stap terug in de tijd zet en waar altijd een fijne sfeer hangt. Een route door het noorden van Thailand in vier weken.

Mijn route door Thailand

Thailand ontdekken in slechts een paar weken tijd? Don’t you dare trying. Als er één land op de wereld is dat echt heel veel te bieden heeft, dan is het Thailand wel. De cultuur? Fascinerend. Het eten? Echt te lekker. De natuur? Fantastisch gewoon! Van paradijselijke eilanden tot aan historische dorpjes rondom de jungle, Thailand heeft het allemaal. En daarom heb je tijd nodig als je alles wilt ontdekken. Een route door Thailand uitstippelen is dan ook niet heel makkelijk. Veel mensen kiezen ervoor om Thailand in tweeën te delen en reizen eerst door het noorden of het zuiden heen. Ik deed niet anders en ging eerst richting het noorden. In bijna vier weken tijd reisde ik van Bangkok tot aan Chiang Rai, en nog steeds heb ik lang niet alles gezien wat ik zou willen zien. Deze route door Thailand volgde ik:

Bangkok – Kanchanaburi – Ayutthaya – Sukhothai – Mae Sot/Umphang – Chiang Mai – Chiang Rai

Dag 1 t/m 4: Bangkok

Je kunt er niet omheen: voor velen is Bangkok de start van het backpackavontuur door Zuidoost-Azië. Ook voor mij. In de middag kwam ik aan in het chaotische, drukke en levendige Bangkok. Ik had geen idee wat mij overkwam. Als je nog nooit buiten Europa bent geweest, is Bangkok een hele ervaring (inmiddels vind ik het een fantastische stad!). Ik heb die dag dan ook niets anders gedaan dan relaxen in mijn guesthouse en mijn jetlag eruit slapen.

De volgende dagen bezocht ik tempels als Wat Pho, Wat Arun en Wat Phra Kaew, liep ik rond op een floating market, keek ik mijn ogen uit rondom Khao San Road en leerde ik dat Thais eten mijn favoriete keuken ooit is. Ga je naar Bangkok en ben je nog op zoek naar een accommodatie waar je even tot rust kunt komen? Ik vond NapPark Hostel een erg fijn hostel. Het is er rustig, voor een hostel behoorlijk luxe en je kunt er gezellig alvast wat mensen leren kennen. Geen slechte plek voor de eerste dagen! Lees zeker ook even mijn vijf tips voor Bangkok.

Route door Thailand, Bangkok, floating marketRoute door Bangkok, taxi, taxi Khao San Road

Dag 5 t/m 6: Ayutthaya

Na vier dagen in Bangkok door te hebben gebracht pakte ik samen met wat andere backpackers de trein naar Ayutthaya. Ayutthaya is ooit de hoofdstad van het oude Thailand (Siam) geweest en staat vol met historische tempels en ruïnes. We huurden een fiets en reden rond door Ayutthaya om verschillende tempels te bezoeken. Dat was een fijne manier om de stad te ontdekken. We aten heerlijk Thais eten bij een van de vele stalletjes die je rondom de straten kunt vinden, relaxten wat bij het zwembad naast ons guesthouse en besloten om daarna richting Kanchanaburi te gaan.

Daar maakten we onze eerste fout. Het was namelijk helemaal niet makkelijk om van Ayutthaya naar Kanchanaburi te komen en we moesten weer terug naar Bangkok. Tegenwoordig kun je deze route wel nemen, maar het kan dus geen kwaad om hier van tevoren even op te letten. Ons kostte het aardig wat reistijd.
route door Thailand, Ayutthaya, hoofd Ayutthaya, hoofd in boom, Wat Phra Mahathat

Dag 7 t/m 9: Kanchanaburi

​Voor de eerste keer in mijn leven stapte ik op de bus in Azië. En hoe vaak je daar ook met de bus gaat, het is altijd weer een avontuur. We werden in een schoolbus gepropt en reden gewoon keihard over de wegen heen terwijl de deuren openstonden. Maar hé, het is Thailand, dus dan kan het. Laat in de avond kwamen we in Kanchanaburi aan en gelukkig vonden we vrij snel een fijn guesthouse met uitzicht over de rivier. Prachtig! De volgende dag bezochten we de omgeving en bekeken we onder andere de brug over de Kwai-rivier en het museum dat erbij gebouwd is. De geschiedenis erachter zou je haast al wel moeten kennen.

‘s Avonds aten we heerlijk Thais eten in de hoofdstraat van Kanchanaburi en de volgende ochtend gingen we met een songthaew richting de Erawan-watervallen. Wauw, wat een fantastische plek was dat! Voor de eerste keer in mijn leven zag ik apen in het wild door de bomen slingeren, het water was blauwer dan blauw en de watervallen bestonden uit allerlei lagen, waardoor je overal magische poelen kon vinden. Overal kon je zwemmen, knabbelden de vissen zachtjes aan je tenen en was het gewoon genieten. Sla deze plek vooral niet over!
Route door Thailand, bridge river Kwai, River Kwai, Noord-Thailand, KanchanaburiRoute door Thailand, Kanchanaburi, Erawan, Erawan watervallen, Erawan FallsRoute door Thailand, Kanchanaburi, Sunset Kanchanburi, Zonsondergang Kanchanaburi, Thailand

Dag 10 t/m 12: Reizen en Sukhothai

Na ruim twee dagen in Kanchanaburi door te hebben gebracht, gingen we met een groepje op pad naar Sukhothai. Het was de eerste keer dat we een flink stuk moesten reizen en deels deden we dat met de nachtbus, dus één dag stond vooral in het teken van onderweg zijn. Sukhothai kun je vooral erg vergelijken met Ayutthaya. De grootste bezienswaardigheden hier zijn de ruïnes en de tempels, en ook hier huurden we weer een fiets om alles te bekijken. Als je echt gek van ruïnes en tempels bent, dan is het zeker wel waard om naar allebei de steden te gaan. Anders kun je ook prima kiezen tussen een van de twee, al vond ik Sukhothai dan nog net even wat mooier.

En wat Sukhothai ook heeft is een fantastische avondmarkt! Hier hebben we niet alleen echt té lekker eten gehaald, maar werden we ook ondergedompeld in de Thaise cultuur. We spraken met Thaise mensen, deden mee aan een dansavond en hadden de tijd van ons leven. Sukhothai kan zeker wel de moeite waard als je de lange reis van Bangkok naar Chiang Mai in tweeën wilt delen.
Route door Thailand, Noord-Thailand, SukhothaiRoute door Thailand, Noord-Thailand, Sukhothai Thai food, avondmarkt

Dag 13 t/m 16: Jungletrektocht Mae Sot

Veel mensen gaan vanaf Sukhothai direct door naar Chiang Mai, maar wij besloten om eerst nog naar het westen van Thailand te gaan. In de buurt van Mae Sot wilden we namelijk een jungletrektocht maken. De meeste mensen kiezen ervoor om dit rondom Chiang Mai te doen, maar wij wilden graag naar een minder toeristische plek. Dat is zeker gelukt. We waren de enigen.

Vanaf Sukhothai reisden we dus naar Mae Sot, waar we de volgende ochtend werden opgehaald met een pick-up en vier uur lang door de heuvels slingerden tot we bij een dorpje aankwamen waar we lunch kregen. Vanaf daar werden we na de lunch naar de jungle toe gebracht. De komende vier dagen zouden we lopend en kanoënd door de jungle trekken. We sliepen midden in de jungle in tentjes, terwijl de nacht zwart kleurde en je niets meer kon zien. We sliepen bij stammen op de vloer in houten hutjes. Een arend vloog vlak over onze hoofden heen met een slang in zijn snavel. Overal hoorden en zagen we ijsvogels, die razendsnel wegvlogen als we te dichtbij kwamen. En we zagen weer watervallen. Het was een vermoeide maar prachtige tocht!
route door Thailand, Umphang, jungleroute door Thailand, Thi Lo Su, Thi Lo Su Waterfall, Umphang, Mae Sot, Thailand

Dag 17 t/m 19: Chiang Mai

Na vier dagen in de jungle door te hebben gebracht, werden we afgezet in Mae Sot, waar we de bus pakten naar Chiang Mai, in het noorden van Thailand. Ook daar kwamen we weer laat aan, maar we konden gelukkig nog een prima slaapplek vinden voor de nacht.

Als er een plek in Thailand is waar ik gerust weken zou kunnen blijven, dan is het wel in Chiang Mai. Hier bezochten we opnieuw tempels, gingen we naar een Muay Thai-wedstrijd en volgden we een kookworkshop. Vooral het koken vond ik fantastisch om te doen en ik heb daarna nog regelmatig thuis Thais eten gekookt. Gewoon omdat het te lekker is. Alleen het rondlopen door Chiang Mai is gewoon al tof om te doen. Er zijn zoveel leuke straatjes te vinden met fantastische eettentjes en marktjes en er is zoveel te doen in de omgeving. En dan heb ik het nog niet eens over de relaxte sfeer gehad die in Chiang Mai hangt. Heel erg het bezoeken waard!
route door Thailand, Noord-Thailand, Chiang Mai, kookworkshopreizen door Thailand, Thai food, Chiang Mai, kookworkshop Chiang Mai

Pai

Maak niet dezelfde fout die ik heb gemaakt en breng vanaf Chiang Mai nog een bezoekje aan Pai. Ik heb dit overgeslagen (maar hé, wie wat bewaart heeft wat!), maar het schijnt onwijs leuk te zijn. Pai is een soort hippiedorpje op een paar uur rijden van Chiang Mai. De weg die je moet nemen om er te komen schijnt niet al te tof te zijn (héél véél bochten), maar de natuur is prachtig en het dorp zelf is ontzettend relaxed. Zeker doen dus!

Dag 20 t/m 21: Elephant Nature Park

Vanuit Nederland was er maar één ding dat ik alvast geregeld had en dat was een bezoek aan het Elephant Nature Park bij Chiang Mai. Simpelweg omdat je een bezoek aan dit park weken van tevoren moet boeken. In dit park worden olifanten ondergebracht die zijn mishandeld of gewond zijn geraakt door mijnen die nog steeds in de jungle van Thailand onder de grond liggen. Tijdens je bezoek help je mee de dieren te verzorgen: je geeft ze eten, je wast ze en je leert ontzettend veel over ze.

Ik bleef er een nacht slapen en heb zo’n anderhalve dag tussen de olifanten rondgelopen. Wat een machtig mooie dieren! Ik vond het echt een geweldige ervaring en het is gewoon ontzettend tof om ‘s ochtends wakker te worden, je hut uit te lopen en direct olifanten te zien. Je kunt er ook voor kiezen om alleen een dag te komen of om langer als vrijwilliger te blijven. Let er alleen dus wel op dat je dit park weken van tevoren moet boeken, anders is er geen plek!
route door Thailand, Elephant Nature Park Chiang Mia, elephant, ThailandElephant Nature Park Chiang Mai, route door Thailand

Dag 22 t/m 23: Chiang Rai

Alweer de laatste bestemming in Noord-Thailand. Vanaf het Elephant Nature Park liet ik mij afzetten in Chiang Mai. Ik bleef er een nacht slapen en de volgende ochtend kwam ik mijn oude reisgenoten weer tegen, die in de tussentijd naar Pai waren geweest. Samen besloten we om de bus naar Chiang Rai te pakken. Nu is er in Chiang Rai niet bijzonder veel te doen, maar Wat Rong Khun is zeker even de moeite waard om te bekijken. Inmiddels zul je genoeg tempels hebben gezien in Thailand, maar deze witte tempel is toch wel uniek.

Chiang Rai is ook de perfecte uitvalsbasis voor als je door wilt reizen naar Laos. Hier kun je de bus naar de grens pakken, waarvandaan je met de slow boat richting Luang Prabang kunt. Iets wat veel backpackers doen en ook zeker de moeite waard is.
Reizen door Thailand, Wat Rong Khun, witte tempel Chiang Rai

Tips om je route door Thailand te plannen

→ Plan niet te veel. Het verkeer in Thailand is redelijk onvoorspelbaar en het reizen kan gemakkelijk langer duren dan je denkt, dus probeer je dagen niet te vol te plannen. Neem een paar plekken waar je naartoe wilt gaan en bekijk daar hoelang je er wilt blijven.

→ Vraag om tips bij andere reizigers. De leukste plekjes om te eten en te slapen hoor je onderweg van je medereizigers!

→ Boek (behalve dus het Elephant Nature Park) niets van tevoren. Er is altijd wel ergens een slaapplek te vinden en zo is het reizen ook veel toffer!

Ga je backpacken door Zuidoost-Azië? Naast deze route door Thailand heb ik ook een route door Vietnam geschreven. Bekijk hem hier!

Route Thailand

Dit artikel bevalt een affiliatelink. Meer over het gebruik van affiliatelinks kun je lezen op mijn disclaimer-pagina.

Leef ook als digital nomad!

Wil je alle vrijheid hebben om te werken en te leven waar jij dat wil? Download dan mijn gratis e-book en leer in 6 stappen hoe je begint met locatie-onafhankelijk werken.

Cover gratis e-book locatie-onafhankelijk werken

Laat je verder inspireren

2 thoughts on “Route door Thailand: vier weken in het noorden”

1. Mooie route! Lijkt een beetje op mijn eigen route – al staan een paar plekken die je noemt nog op m’n wishlist.

Veel mensen zijn zo gehaast tijdens hun eerste keer Thailand (of welk land dan ook). Als je langzaam reist, zie je meer.