Azië Reisdagboek Thailand Travel

TRAVEL DIARY / Thailand: Ayutthaya en Kanchanaburi

31 januari 2015

Ben ik eindelijk in het buitenland en ben ik van plan om lekker vaak een blog te schrijven, kan ik niet meer inloggen… Stress! Maar na dik een week is het me eindelijk gelukt en kan ik weer wat van me laten horen!

Langzaam begin ik aan het Aziatische leven hier te wennen. Dat is echt wel even anders dan we in Nederland gewend zijn en de eerste dagen verbaasde ik me over van alles. Maar nu kijk ik steeds minder van dingen op, al zijn er elke dag wel weer genoeg nieuwe dingen te ontdekken.

Ayutthaya heb ik inmiddels allang achter me gelaten, maar het was toch een leuke plek om te zien. Onze reisgenoten uit Bangkok, Eline, Marlieke en Rick, besloten om toch met ons mee te reizen en zij kwamen een dag later in Ayutthaya aan. Daar maakten Marloes en ik gebruik van door er een zwembaddag van te maken na de drukke dagen in Bangkok. Aan het eind van de middag was de rest er ook en ’s avonds hebben we met twee andere backpackers wat gegeten in een restaurantje met live-muziek. Aan het einde van de avond kwam er nog een Thai langs met een kar vol insecten en kikkers om op te eten. Nu vind ik het best leuk om nieuwe dingen te proberen, maar nee, dat ging me toch te ver. Al was ik geloof ik de enige die niets heeft geprobeerd. Mietje dat ik er ben.
IMG_2700.JPGDe dag daarop zijn we Ayutthaya echt ingetrokken. Op de fiets. Terwijl het verkeer in Thailand aan de linkerkant rijdt. Hel. Ooit geprobeerd om over een gigantische rotonde te komen terwijl je gewend bent dat het verkeer vanaf de andere kant komt? Geen aanrader. Ik was dus ook best blij dat we allemaal weer ongeschonden aankwamen!

Ayutthaya is ooit een belangrijk koninkrijk geweest in het toenmalige Siam. Het schijnt ooit een miljoen inwoners te hebben gehad en toentertijd werd het vergeleken met Parijs. Nu is er niet veel meer over dan een dorp waar de huidige mensen leven tussen allerlei ruïnes.
IMG_2704-0.JPGIMG_2701-0.JPGIMG_2703-0.JPGIMG_2705-0.JPGNa twee dagen zijn we ook uit Ayutthaya vertrokken en zijn we met de lokale bus richting Kanchanaburi gegaan. De bus is hier al een ervaring op zich! We zaten in een bus vol schoolkinderen die over de weg denderde terwijl de deuren gewoon wagenwijd openstonden. Mwah. Het zorgde in elk geval wel voor wat verkoeling. En probeer de bustijden maar eens te vinden. Gelukkig waren er genoeg Thai die ons wilden helpen en de reis ging prima. Ik blijf me nog steeds verbazen hoe ongelooflijk aardig de Thaise mensen zijn. We hebben inmiddels al zoveel leuke mensen ontmoet.IMG_2753.JPGIMG_2754.JPGWe verbleven in Kanchanaburi in een guesthouse met zo’n mooi uitzicht, wauw! Echt een magische plek. Er is ontzettend veel te doen in en om dit leuke stadje. Hier vind je de beroemde Bridge over the River Kwai, die door gevangenen in WOII moest worden gebouwd. Er zijn hier ontelbaar veel doden bij gevallen, waarvan een deel begraven ligt op het Allied War Cemetery in Kanchanaburi, waaronder zo’n 1700 Nederlanders. Heel indrukwekkend allemaal om te zien!

IMG_2752.JPGWat een contrast was het dan ook met de volgende dag. Ik heb toen een van de mooiste plekken in heel mijn leven gezien. ’s Ochtends regelden we een klein busje (lees: zo’n pick-up met open kooi achterop) met chauffeur voor de hele dag om ons naar de Erawan-watervallen te brengen. Dat klinkt bizar, en ik vond het ook heel gek idee dat iemand voor een heel klein bedrag de hele dag op je blijft wachten, maar ik denk dat de chauffeur het met zijn hangmatje ook niet zo slecht had.
Echt, wat een paradijs was het hier! Al bij het begin werden we verrast door kleine watervallen, mooie vlinders en apen. Vooral die apen vond ik even gek om te zien, ik had ze nog nooit eerder in het wild gezien. De Erawan-watervallen bestaan uit zeven niveaus, en bij elk niveau had je helderblauwe baden waar je heerlijk in kon zwemmen. Wij zijn tot het hoogste niveau geklommen en het was daar zo mooi! De waterval kletterde via de rotsen naar beneden in een poel waar we tussen de vissen zwommen, die aan je voeten knabbelden (wat dan weer minder aangenaam was, oké, maar wel grappig).Dit is een plek die ik niet snel meer ga vergeten!

maikel
    31 januari 2015 at 05:30

Mooie plaatjes Danique. Leuk om je ervaringen weer te lezen. Op naar de volgende stap!
    Geniet ervan.

Suzan
    31 januari 2015 at 07:05

Gelukkig doet je blog het weer!
    Mooi stuk heb je geschreven, prachtige foto’s :-)

Peter Plaatzer
    31 januari 2015 at 07:41

Schitterende foto’s en een goed stukje kijken uit naar je verhaal van de Jungle.

Evelien
    31 januari 2015 at 09:26

Hoi Danique,

Wat een speciale plek is dat hè, Kanchanaburi! Wij zijn daar toen heen gegaan direct na onze vlucht naar Bangkok, dat was echt een megacontrast! Heb ook nooit meer zo’n mooie waterval ergens anders gezien in Azië! Ga je trouwens ook nog naar Pai, dorpje waar je heen kunt vanaf Chiang Mai met een minibus? Er zijn ook mensen die het met de scooter doen vanaf Chiang Mai en dan met alleen een kleine rugzak. Die weg is best spectaculair! Als je even lekker wilt chillen, een beetje scooter rijden, een massage voor weinig geld wilt, is Pai echt een aanrader. Misschien wel mijn favoriete plek in Thailand, al kwam dat misschien ook wel door onze accommodatie. Wij verbleven in Bueng Pai Farm, in het regenseizoen ging er flink wat van de prijs… Wat een prachtplek was dat! Veel plezier en geniet van je reis!

Peggy Verbunt
    31 januari 2015 at 11:06

Weer hele mooie foto’s! En erg leuk, om zo jouw reisverslag te lezen!!
    Ik kijk alweer uit naar het volgende!!

Zo simpel is dan geluk
    31 januari 2015 at 14:33

Leuk om te lezen. De foto’s zijn erg mooi!

Marcella
    1 februari 2015 at 19:52

Prachtige foto’s, wat is het ook mooi in Thailand. Leuk om je update te lezen. Fijn dat je het goed hebt daar en volop geniet!

Simone
    2 februari 2015 at 06:01

Ja Mooi is het daar he! Wij verbleven in Kanchanaburi ook ervan op zo’n magisch plekje aan de rivier en tuurlijk ook de Erawan watervallen gezien. Mooie foto’s!

Daniel
    6 februari 2017 at 02:28

Mooie reis en en foto’s Danique! Ben pas ook in Ayutthaya geweest en had eigenlijk wel wat langer als een dag willen blijven. Zeker een aanrader!

Danique
      11 februari 2017 at 19:44

Thanks Daniel! Ayutthaya is zeker een aanrader! Ben je ook in Sukhothai geweest?