Reisdagboek #16: Dubai en weer terug naar Maleisië

Atlantis The Palm Hotel Dubai | Highlights Dubai | Monorail Palm Jumeirah | Dubai | één dag in Dubai

Om de twee weken op zondag online. Een reisdagboek met onze laatste avonturen, foto’s en belevenissen van over de wereld. Om jullie een klein beetje mee te nemen in alles wat we doen. In alles wat we zien en beleven. En om herinneringen vast te leggen voor altijd. Ga je met ons mee op reis?

Het leek ons zo’n goed idee, een dagje Dubai tussen de vluchten van Nederland naar Kuala Lumpur door. De kans dat je een keer op Dubai Airport terechtkomt als je richting Azië vliegt is vrij groot, en hoe leuk is het dan om er ook wat tijd te besteden? Dus boekten we tickets met een stop van twintig uur, zodat we in een dag een stukje van de stad konden gaan ontdekken.

Dubai

Uiteraard vergaten we weer even dat we in Nederland iedereen gedag wilden zeggen. En dat die twee vluchten allebei midden in de nacht waren. Het zouden dus lange dagen gaan worden en even kregen we een beetje spijt van onze keuze. Maar achteraf gezien zijn we blij dat we het hebben gedaan. Want een dag in Dubai, dat is best leuk! Voor even stap je een andere wereld in, eentje waarmee we allebei nog niet eerder kennis hadden gemaakt.

‘s Ochtends om half zeven kwamen we aan op Dubai International Airport en pas de komende nacht om drie uur zou onze volgende vlucht weer gaan. Het afscheid nemen van iedereen de laatste dagen was best pittig geweest, dus we stapten al wat vermoeid het vliegtuig in. Gelukkig sliepen we nog drie uurtjes in het vliegtuig voordat we de stad in gingen. Het zou 41 graden worden en dat was te merken! Het was naar mijn idee erg rustig op straat (ik had het heel druk verwacht) en vooral ‘s middags was buiten lopen gewoon geen goed idee. Toch hebben we nog redelijk wat gezien: de Gold en de Spice Souk, Palm Jumeirah met het Atlantis The Palm Hotel, de Burj Khalifi en de Dubai Mall met z’n aquarium.

Burj Khalifa | Dubai | Verenigde Arabische EmiratenOok in het echt was de Burj Khalifa behoorlijk hoog!

Spice Souk Dubai | DubaiSpicy!

DubaiDe Souk al Bahar Bridge bij de Burj Khalifa. Het water zag er erg aantrekkelijk uit met die hitte…

Dubai Mall | AquariumKijk eens wat lief! Al was het ook best zielig zoveel vissen in een aquarium.

Jaaaa, we mogen weer reizen!

Kuala Lumpur

In de avond gingen we weer terug naar het vliegveld en toen we eindelijk ingecheckt waren en gedoucht hadden (de douche in ‘ons’ deel van het vliegveld was op slot, dus een douche vinden was nog best een onderneming), ploften we neer op een relaxte stoel. Zo, hier moesten we nog maar vijf uurtjes wachten… En probeer dan maar eens wakker te blijven. Daan lukte dat niet, maar ik was te bang om het vliegtuig te missen. Ik was blij toen we eindelijk naar de gate konden gaan. In het vliegtuig keek ik ontzettend uit naar het eten, het enige fijne aan vliegen naar mijn idee, en toen viel ik in slaap. Gelukkig schoot ik weer wakker toen de stewardess bij onze stoelen stond.

Om 15.00 lokale tijd stonden we ineens weer in Kuala Lumpur, de stad waar we tien weken geleden onze reis afsloten. Wat was het fijn om terug te zijn! Inmiddels kennen we de weg een beetje en zaten we vanaf het vliegveld zo in het Agosto Guesthouse. Een echt bed, woehoe! Wat was het fijn om even te kunnen liggen. In de avond aten we wat in een steegje in Chinatown en dat was weer genieten. Ik ben blij dat we de komende tijd weer veel Aziatisch kunnen eten.

Dit hebben we maar niet gegeten…

Dit wel!

Jetlag

We waren allebei behoorlijk moe en om 21.00 vielen we in slaap. Om vervolgens allebei rond 23.30 wakker te worden met het gevoel uren geslapen te hebben. Gelukkig vielen we daarna weer snel in slaap en werden we pas weer wakker door pratende mensen. Allebei dachten we dat het luidruchtige mensen waren die net terug waren van het stappen. Het liefst wilden we er allebei wat van zeggen, we hadden slaap nodig! En toen bleek het ineens al na tienen te zijn. Na een klein ontbijtje van de 7-Eleven besloten we om een rondje te lopen en nog een nacht bij te boeken in ons guesthouse. Nog een dag rust zou ons geen kwaad doen! De volgende ochtend verliep voor mij hetzelfde, al was Daan wél op tijd wakker. Twee films later en het lezen van het nieuws heeft hij mij toch maar eens wakker gemaakt ;).

Naar Penang

Ja, en waar ga je dan naartoe? Donderdag besloten we Kuala Lumpur uit te gaan, en met nog precies een week in Maleisië te gaan, konden we natuurlijk lang niet alles zien wat we wilden zien. Onze keuze viel na één minuut op het eiland Penang (we zijn niet zo moeilijk), bekend om zijn lekkere street food, street art en het historische centrum van George Town. Nederlanders die we zijn probeerden we er zo goedkoop mogelijk naartoe te gaan, waardoor we lekker omslachtig een busticket namen van een busterminal die een stuk verder weg lag dan een ander busterminal waarvandaan we ook konden vertrekken. We stapten vervolgens per ongeluk in de verkeerde metro, moesten daarna weer terugreizen en konden nog net een pak koekjes meegrissen als lunch omdat we bijna onze bus richting Penang misten. Het heeft ons wel € 0,80 bespaard…

In de bus naar Penang. De bussen zijn behoorlijk luxe in Maleisië.

George Town

George Town bleek uiteindelijk een prima keuze te zijn. Pas rond een uur of zeven kwamen we in ons guesthouse aan, nadat de eigenaresse al wanhopig naar ons gebeld had. Blijkbaar ging de receptie om half zeven dicht. Oeps. Dat wisten wij ook niet van tevoren. Gelukkig konden we nog inchecken. De twee dagen daarna hebben we lekker rondgelopen door het centrum en heeft Daan aan zijn reisfilms gewerkt. George Town heeft echt heel leuke street art en het eten is er geweldig. Vooral in de avond is het gezellig om een rondje te lopen en aan straat te zitten. De eerste avond hebben we wat gegeten en wat gedronken en de tweede avond zijn we verschillende kraampjes afgegaan om kleine hapjes te proberen. Druk is het zeker, en lawaaierig ook (vooral in Little India!) maar we hebben ons er prima vermaakt.

Het eten in George Town is echt fantastisch lekker.

Een soort live-fondue midden op de straat.

Daan had er echt wel zin in hoor ;).

Een stukje street art! Veel street art bestaat uit schilderingen met gebruiksvoorwerpen. Echt heel leuk gedaan.

Daan met mijn ijsbal. Probeer zoiets maar eens te eten.

Cameron Highlands

Ook in George Town moesten we nog bedenken wat onze volgende bestemming zou worden. Dat werden de Cameron Highlands. We wilden nog wat natuur zien en hadden al gelezen dat de Cameron Highlands goed zijn voor één of twee dagen, dus dat kwam perfect uit. Op zondagochtend pakten we weer de bus en na een uurtje of drie reden we de bergen in. Wat een geweldig mooi uitzicht! Maar hoe dichter we bij de Cameron Highlands kwamen, hoe meer ik begon te twijfelen aan onze keuze. De mooie natuur was vooral weggehaald voor héél véél aardbeienkassen en gebouwen. Het werd steeds drukker en op een gegeven moment staken de resorts boven de bergtoppen uit. Hmm. Hier had ik mij iets anders bij voorgesteld.

De bus stopte uiteindelijk in Tanah Rata waar we op zoek gingen naar een guesthouse. Deze hadden we zo gevonden en de volgende dag gingen we zelf een stuk lopen. We hadden al gelezen dat de weg niet altijd goed aangegeven staat en dat er nog wel eens wat mensen verdwalen. Dat gebeurde ons gelukkig niet, al hadden we even moeite om het startpunt te vinden (dat lag aan de navigatie volgens Daan, ja ja).

Modderig waren de paden wel, en steil ook!

Zo werd de weg dus aangegeven, of met stukjes plastic.

Het uitzicht op de top… Hadden wij even pech.

De wandeling viel uiteindelijk een beetje tegen, want er was niet veel te zien, maar om toch nog iets van de omgeving mee te krijgen boekten we een sunset tour voor de volgende ochtend. Om kwart over vijf moesten we opstaan en precies die avond was er ergens een feestje gaande. Toen het middernacht was werd er ineens keihard ‘Lang zal ze leven’ gezongen. Fijn altijd die Nederlanders in het buitenland ;)!

We sliepen allebei maar twee tot drie uurtjes die nacht en met kleine oogjes stapten we in de ochtend in een jeep. Er werden nog vier mensen opgehaald (allemaal Nederlanders) en daarna reden we naar een rijstveld voor de zonsopkomst. Die was niet helemaal geslaagd omdat er te veel wolken hingen maar de omgeving was nu wel écht mooi. De tour eindigde in het Mossy Forest waar het net herfst leek en bij een theefabriek, en zo hebben we toch nog de mooie kant van de Cameron Highlands gezien.

Uitzicht over de theeplantages.

Gelukkig waren de spinnen op vakantie.

Het heet niet voor niets Mossy Forest. Al dacht Daan dat het bos zijn naam te danken had aan de ‘Mozzies’ (muggen).

Uitzicht vanuit het Mossy Forest.

Naar een nieuw land

Afgelopen woensdag vertrok onze bus weer richting Kuala Lumpur, want donderdag moesten we op het vliegveld zijn om onze vlucht te halen naar Nepal! Inmiddels zijn we hier een paar dagen en daarover vertel ik meer in ons volgende reisdagboek. Morgen of overmorgen beginnen we aan een lange hiketocht van twee weken richting de Annapurna Basecamp, dus er bestaat een grote kans dat het volgende reisdagboek even op een andere dag geplaatst gaat worden, maar dat vergeven jullie ons vast wel ;).

Lees ook onze laatste reisdagboeken:

#15: Groetjes uit Nederland!
#14: Scams, ziekenhuizen en Maleisië
#13: Relaxen op Koh Tao

Dit artikel bevat een affiliatelink. Meer over het gebruik van affiliatelinks kun je lezen in de disclaimer.

Leef ook als digital nomad!

Wil je alle vrijheid hebben om te werken en te leven waar jij dat wil? Download dan mijn gratis e-book en leer in 6 stappen hoe je begint met locatie-onafhankelijk werken.

Cover gratis e-book locatie-onafhankelijk werken