Mind

Mindful reizen: met deze 10 tips geniet jij meer onderweg

9 augustus 2018
Mindful reizen | Reizen met aandacht | Mindful op reis
Laatste update: 2 augustus 2018

Vraag jezelf eens af: hoeveel kan jij je nog precies herinneren van je laatste reis? Kun je je de details nog herinneren? Of is deze plek nu eigenlijk al een vage herinnering in je hoofd geworden. En als je een bestemming hebt bezocht, heb je er echt van genoten op dat moment? Of was je aldoor met je gedachten ergens anders? Als je dit herkent, dan kan mindful reizen ervoor zorgen dat je het reizen wél weer bewuster ervaart.

Mindful reizen

Als je nu meteen denkt: ugh, zweverig gedoe, blijf dan toch nog even hangen. Er is namelijk niets zweverigs aan. Mindful betekent niet meer dan zoiets als ‘met aandacht’. En dat is precies wat mindful reizen is. Met aandacht reizen. Zodat je meer kan genieten van het reizen zelf op dat moment, je bewuster wordt van waar je nu eigenlijk bent (nee, je hoeft jezelf niet in je arm te knijpen, je bent er echt) en wat je aan het doen bent, maar ook om later je reis beter te herinneren.

Is mindful reizen moeilijk? Dat is per persoon verschillend. Hoeveel ben je er al mee bezig en hoe open sta je ervoor open? En lukt het jou om gewoontes te doorbreken en andere, kleine gewoontes ervoor terug te laten komen? Lastig te zeggen dus. Maar met deze tien tips kun je er wel aan werken.

1. Koop een reiswekker

Niet eens per se om elke dag je wekker te kunnen zetten (je bent niet voor niets aan het reizen!). Maar stel dat je een keer op tijd op moet staan voor bijvoorbeeld een excursie. Dan is het handig om te hebben. Maar ik noem het vooral zodat je dan op dat moment je telefoon er niet bij hoeft te pakken. Laat die lekker in je tas zitten zodat je ’s avonds als je gaat slapen en ’s ochtends wanneer je wakker wordt niet meteen overspoeld wordt door allerlei prikkels van tientallen ongelezen (social media-)berichten.

2. Zet je telefoon op stil

Als we het toch over telefoons hebben: zet je geluid van je telefoon zoveel mogelijk uit (of je telefoon zelf). Misschien ben je wel helemaal niet bereikbaar onderweg, maar veel mensen zorgen er tegenwoordig wel voor dat ze als eerste een buitenlandse simkaart aanschaffen als ze op hun bestemming zijn. Ik zou zeggen, doe dit vooral niet, maar als je toch echt niet zonder wil, zet dan dus vooral je geluid regelmatig uit. En alle meldingen van WhatsApp, mail, Facebook, Instagram…

3. Laat social media links liggen

En nog een laatste tip die met je telefoon te maken heeft: laat social media gewoon eens even links liggen. Natuurlijk is het leuk om jouw zonnige vakantiefoto’s met de mensen thuis te delen, maar is het elke dag nodig? Wat dat betreft ben ik een megaslechte reisblogger, want mijn social media-kanalen elke dag onderhouden gaat mij niet goed af. Ik hou er gewoon niet van om steeds maar weer online te zijn. Ik vind het eerlijk gezegd heerlijk. Denk vooral eens niet aan ‘the gram‘ maar aan jezelf en je reis. Je herinnert je later nog wel je mooie ervaringen van het reizen; niet wat je op die dag online hebt gezet!

Mindful reizen | Reizen met aandacht | Mindful op reis

4. Houd een dankbaarheidsdagboek bij

Elke avond (of om de dag) voor je gaat slapen opschrijven waar jij die dag dankbaar voor bent, maakt je bewuster om te genieten van de kleine dingen die je tegenkomt op reis. Het zorgt ervoor dat je nadenkt over je dag en leert je om het leven positiever te benaderen. Deze gewoonte maakt mindful reizen een stuk eenvoudiger. Eerder schreef ik al eens een blogpost over hoe je een dankbaarheidsdagboek bij kunt houden. Veel tijd hoeft het niet te kosten en je hebt later ook nog eens een mooi naslagwerk om juist die kleine momenten weer opnieuw te herbeleven. Momenten die je anders gemakkelijk zou vergeten.

5. Plan een dag helemaal niets (of juist wel)

Ben jij iemand die normaal gesproken zijn reis al helemaal van tevoren uitstippelt? Doe dit eens niet. Of plan in elk geval een dag helemaal niets in. Dat hoeft niet te betekenen dat je niets doet die dag; het is juist de bedoeling dat je gewoon maar ziet wat er op je afkomt. Doe vooral rustig aan en geniet van het feit dat je die dag niets ‘moet’. Andersom kan ook fijn zijn: ben jij iemand die juist nooit wat van tevoren plant en daardoor in chaotische situaties terechtkomt (guilty, ahum)? Ga er dan eens even voor zitten en doe wél voor een dag je accommodatie vastleggen en vervoer regelen. Scheelt je best wat nadenkwerk in de vroege uurtjes.

6. Mediteer voor 10 minuten

Mediteren kan een fijne manier zijn om te leren je hoofd leeg te krijgen. En nee, ook mediteren hoeft niet zweverig te zijn. Het is gewoon het trainen van die snelkookpan die je gedachten heet, zodat jij je bijvoorbeeld minder druk maakt over wat er volgende week allemaal gedaan moet worden waardoor je beter met je gedachten in het heden leert zijn. Want dat is toch wat je wilt bereiken tijdens het reizen? Zelf gebruik ik de app Headspace hiervoor, en als ik mediteer dan doe ik het maar voor 10 minuten. Die 10 minuten kunnen voor veel rust zorgen.

7. Doe dagelijks ademhalingsoefeningen

Mindful reizen kun je ook goed bereiken door het dagelijks doen van ademhalingsoefeningen. Dit hoeft je helemaal niet veel tijd te kosten, maar kan echt een positief effect hebben op je gedachten en je lichaam. Ga gewoon eens rustig ergens zitten. Haal een paar keer goed diep adem door je neus, en adem uit door je mond. Voel je hoe je rustiger wordt? Het maakt je meteen weer bewuster van je omgeving en helpt je ontspannen.

Mindful reizen | Reizen met aandacht | Mindful op reis

8. Neem de omgeving écht in je op

Op dezelfde plek waar je net je ademhalingsoefeningen hebt gedaan, kun je er ook voor zorgen dat je eens écht gaat kijken naar je omgeving. Wat zie je allemaal? Let daarbij ook op de kleine details. Onderweg zien we veel, maar nog veel meer zien we niet doordat we niet bewust met onze omgeving bezig zijn. Wie weet wat voor moois je ineens ontdekt, wat je anders gemist zou hebben.

9. Reis langzaam

Het is logisch dat je veel wilt zien op reis, maar soms kan het ook te veel zijn. Waarom wil je eigenlijk zo veel zien? Is het niet fijner om juist wat langzamer te reizen, zodat je écht de tijd hebt om volop op een bepaalde plek te genieten en veel meer mee te krijgen van de omgeving? Toen ik voor de eerste keer ging backpacken, reisde ik in vier maanden door vijf landen heen. Nu zitten we inmiddels al vijf maanden op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland en hebben we lang nog niet alles gezien. Toch geniet ik intens van het rustige reizen en heb ik het gevoel juist méér te zien doordat ik alles bewuster meemaak.

10. Reis voor jezelf

Eigenlijk het belangrijkste, en misschien zou je dit niet eens meteen aan mindful reizen koppelen: reis voor jezelf. Het lijkt erop dat reizen tegenwoordig moet, en er gaan genoeg mensen reizen die het helemaal niet willen, of niet gaan reizen op de manier hoe ze het zelf willen. Doe dit alsjeblieft niet. Reis voor jezelf, reis op de manier hoe jij dat wilt. Niet hoe een ander het wilt. Als je niet gelukkig bent tijdens het reizen, zul je er nooit van kunnen genieten en ben je nooit relaxed onderweg. Wedden dat je veel last van stress krijgt? Dat is het niet waard. Maak dus vooral je eigen keuzes en geniet on the road! Of thuis.

Mindful | Mindful reizen | Bewust reizen | Genieten onderweg

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • Onze reis door NieuwZeeland sloten we af in Christchurch en
    • We hebben het echt geweldig naar onze zin op Koh
    • Het is nog maar een maand geleden dat wij rondliepen
    • NieuwZeeland is echt het land van de watervallen Inmiddels hebben
    • Kijk deze schattige vogels nou! Dit is de kea wereldwijd
    • Vandaag plaatste ik een blogpost over wat reismoe is en
    • Alsof je langs de jungle rijdt die westkust van NieuwZeeland
    • Je moet er even 17 kikometer heen en terug voor