Azië Cambodja Reisdagboek

Reisdagboek: Cambodja – Siem Reap en Angkor

11 maart 2015
Laatste update: 18 april 2018

Dat busritten niet altijd even denderend zijn in Azië, daar was ik allang achter. Maar de busrit van Naka Sang in Laos naar Siem Reap in Cambodja is tot nu toe toch wel de bijzonderste die ik heb meegemaakt. Om acht uur zouden we met een bootje opgehaald worden van het eiland Don Det, waarna we vanaf het busstation met de bus verder zouden gaan. Met maar liefst drie uur vertraging verlieten we uiteindelijk het busstation, voor een rit van ongeveer twintig minuten naar de grens. Bij de grens probeerden ze ons nog geld afhandig te maken, door middel van het aanbieden van een of andere medische test die noodzakelijk was en waarvoor je moest betalen, maar wij zijn gewoon langs de schreeuwende man heen gelopen om ons visum te halen. En toen mochten we weer twee uur wachten. Uiteindelijk reden we ongeveer een halfuur met de bus en werden we gedropt bij een benzinestation. Na weer bijna een uur wachten kwam daar eindelijk een minivan, die halverwege de rit ook weer werd ingeruild voor een minivan waarin we tussen de tafel- en stoelpoten zaten. Dik twaalf uur later en we kwamen eindelijk in Siem Reap aan. Zie, de NS is zo slecht nog niet ;-).

Als je net van zo’n rustig eiland af komt, dan is Siem Reap even schrikken. Overal schreeuwende tuk tuk-drivers, neonlichten, heel veel stof, Westerse merken en bedelende straatkinderen. Nee, we waren zeker niet in Laos meer. Gelukkig konden we snel een goed guesthouse vinden en de volgende drie dagen hebben we doorgebracht in en rondom de tempels van Angkor. Angkor staat ook wel bekend als de must see van Cambodja en in het Khmer betekent het ‘heilige stad’. Het bestaat uit een groot historisch park, vol met ruïnes van verschillende soorten tempels. Over een periode van zo’n vijfhonderd jaar (+/- tussen 900 en 1400) zijn er tientallen tempels gebouwd, met als toeristische trekpleisters de tempels Angkor Wat, Bayon en Ta Prohm. Stuk voor stuk gigantisch indrukwekkende tempels die ieder in eigen stijl gemaakt zijn. De film Tomb Raider gezien? Ta Prohm was een van de filmlocaties. In het echt ziet het er ook bijna uit als een filmlocatie en niet als iets historisch, zo mysterieus en indrukwekkend is het. Wij hebben voor een paar dollar een fiets gehuurd en zijn fietsend door het park gegaan, ideaal! Al was het wel echt ontzettend warm: overdag was het zo’n 38 graden dus de dagen waren aardig vermoeiend. Ik zou niet meer weten hoeveel liter water ik heb gedronken, maar het is in elk geval heel veel.

De meeste mensen trekken zo’n drie dagen uit voor Angkor. Ik vond die drie dagen perfect (twee dagen waren we er overigens niet de hele dag, maar voor zo’n zes uur). Ik was nog niet tempelmoe, maar had wel het gevoel een heleboel te hebben gezien. Perfect dus. Inmiddels ben ik in Sihanoukville en morgen ben ik van plan om naar Kampot te gaan (als mijn visum voor Vietnam gereed is, die moet je van tevoren regelen). Tot nu toe moet ik zeggen dat Cambodja me veel minder bevalt dan Thailand en Laos. De mensen zijn minder aardig, overal moet je oppassen voor scams en ik word gek van de schreeuwende tuk tuk-drivers. Maar ik geef het oosten van het land nog een kans voor ik naar Vietnam ga, hopelijk bevalt het daar beter!

Jenny - ikreis.net
    24 maart 2015 at 22:16

Je verhaal klinkt me zo bekend in de oren! Siem Reap is een groot contrast na het rustige Laos, ik heb het ooit Las Vegas gedoopt op mijn site.

De mensen heb ik ook als minder vriendelijk ervaren, met als dieptepunt dat iemand ooit een steen naar me gooide omdat ik in een ander hostel wilde slapen… Bah.

Angkor is echter geweldig, dat maakt een hoop goed.